Broken Age review – o chestiune de melancolie

Cu seria Kickstarter în plină ascensiune, am reușit să facem rost de unul din cele mai populare și de succes proiecte. Exact! E timpul să vedem dacă Broken Age, jocul lui Tim Schafer, se ține de promisiune.

Jocurile de aventură păreau pe moarte, sau, mai bine zis, o categorie care a trecut prin atât de multe schimbări încât a devenit de nerecunoscut. Aici a intervenit Kickstarter, o platformă care a oferit o călătorie nostalgică către un gen extinct, sau ieșit din grații. Este cazul jocurilor Broken Age, sau Double Fine Adventure, titluri care promit să captureze farmecul unor jocuri precum Grim Fandango și Day of the Tentacle. Acum, cu primele proiecte Kickstarter aproape de final, vom avea ocazia să vedem dacă acest pariu pe nostalgie chiar funcționează.

Broken Age - Title Image

Un lucru e sigur. Deși Broken Age se bazează pe amintiri din epoci de mult apuse, jocul a învățat destul de multe de la modernitate. Majoritatea elementelor obtuze de design din vechile jocuri de aventură au fost înlocuite de un design mai simplu și mai eficient, în stilul Walking Dead sau The Wolf Among Us.

Prima impresie

Broken Age este un joc de aventură episodic, cu o poveste ce se concentrează pe două personaje separate, fiecare cu povestea sa. Stilul artistic se încadrează în stilul asemănător unei cărți de povești ce caracterizează jocul. Are culori aprinse, ce aduc aminte de vechile cărți de copii, în special abecedarele est-europene din perioada sovietică, unde геноцид apare scris lângă мати.

Optimizare

Cum nu e un joc cu o grafică foarte fidelă, funcționează destul de bine cam pe orice sistem cu placă video și un monitor. Jocul merge foarte lin pe sistemele performante. Bineînțeles, meniul de opțiuni are multe lipsuri (există opțiuni de rezoluție, audio, subtitrări, și full-screen/windowed).

Broken Age - Options

Iată cerințele oficiale de sistem:

Cerințe minime de sistem

CPU

1.7 GHz Dual Core

RAM

2GB RAM

HDD

1.5GB

Video

NVIDIA GeForce GTX 260, AMD Radeon 4870, or equivalent card with at least 512 MB VRAM

Sistem de operare

Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Win 8.1

Rețea

-

Sistemul de gaming folosit

CPU

Intel Core i5-2500K @ 3300 Mhz

RAM

Corsair 8GB, DDR3

HDD

OCZ Agility3 60GB, SATA3

Video

Asus Radeon 6970 DirectCU II & MSI NVidia GTX 680 OC TwinFrozr

Ssitem de operare

Windows 7

Rețea

Broadband

Gameplay

Broken Age are lipsuri în privința gameplay-ului, ca multe alte jocuri moderne de aventură. În primele ore nu există aproape niciun puzzle, iar cele mai complexe sunt ridicol de simple. Va trebui să găsești elementul X, să-l folosești în locul Y, și să speri la progres.

Nu există situații în care trebuie să construiești un LHC cu o mătură, o agrafă de birou și o pereche de clești, așa cum cereau vechile jocuri de aventură pentru a deschide o ușă. Nu! Aici dai click pe obiecte, uneori amesteci două lucruri pentru a crea ceva nou, și asculți ce au de spus personajele.

Broken Age - Inventory

Abordarea eficientă ajută la menținerea unui ritm vioi și stimulant, și se asigură că nu face nimeni un infarct, de frustrare că o nenorocită de ușă nu se deschide.

Chiar dacă nu există porțiuni majore lipsite de logică – așa cum mai găsești în jocurile de aventură clasice – Broken Age reflectă destul de bine clasicele point 'n click, în care jucătorii trebuie să obțină obiecte, să combine lucruri și să depășească obstacole.

Povestea

Chiar dacă gameplay-ul nu este foarte ofertant, acest fapt nu are un impact major asupra unui joc de aventură. Sunt foarte puține titluri care ar putea fi considerate impresionante din punct de vedere al mecanicii. Pur și simplu nu se întâmplă, pentru că fie ai puzzle-uri care cer o foarte bună logică, fie simplu ai un sistem „click și primești un premiu”. Aici apare importanță poveștii, transformând puzzle-urile, sau lipsa lor, într-o experiență plăcută și intrigantă.

Broken Age spune două povești separate care încep să împărtășească tot mai multe similarități, pe măsură ce avansezi. Ambele conțin câte un personaj care este prins în captivitate, unul prin tradiție, și altul ținut în frâu de o mamă mult prea protectoare. Shay trăiește într-o navă spațială, fiind în grija unui robot care joacă rolul unei mame supra-protectivă. Vella este o fată curajoasă, care este pregătită pentru a fi oferită ca sacrificiu unei creaturi Cthulhu, cunoscută sub numele de Mog Chotra. Poveștilor lor par a nu avea nicio legătură, însă pe măsură ce progresezi devine tot mai evident că Vella și Shay au cel puțin Universul (și probabil multe altele) în comun.

Broken Age - Vella Clouds

Povestea progresează destul de lent la început, bazându-se pe personaje și povestea lor interesantă pentru a duce scenariul mai departe. Într-un final, începe acțiunea, și ceea ce inițial pare o muncă asiduă, te ține în fața ecranului până termini misiunile. Iată unde intră în scenă suspansul, jocul fiind împărțit în două jumătăți din motive financiare.

Broken Age beneficiază de umorul lui Tim Schafer, dar nu devine nicio clipă la fel de haios ca Psychonauts, de exemplu. E destul de clar că Double Fine a depus eforturi pentru a scrie scenariul, dar totuși nu are așa multe scene hilare. Sunt câteva momente care ies în evidență și care vor genera măcar un zâmbet, cum ar fi cultul Cloud-Village, sau paznicii Blind-God, dar există și glumițe fără sare și piper, sau situații care nu duc nicăieri. Oricum, dialogul este bine închegat, iar vocile personajelor sunt foarte bune, astfel că, la sfârșitul zilei, micile lipsuri ale scenariului nu sunt atât de importante.

Broken Age - Shay

Pe măsură ce jocul avansează, motivații sinistre care stau la baza acțiunii își fac simțită prezența, ascunse în spatele unui munte de înghețată sau a unui tort aniversar uriaș, amenințând personajele tot mai mult, până când misiunea ajunge la final. Episodul s-a sfârșit.

Mai sunt multe de spus despre Broken Age, despre personajele sale și despre lumea în care se desfășoară acțiunea, însă asta ar însemna să stric plăcerea jocului, ceea ce ar fi nimic altceva decât un păcat capital.

Concluzii

Broken Age nu este un profet al jocurilor de aventură ce duc cu gândul la Second Age, nici pe departe. Totuși, asta nu înseamnă că nu e suficient de bun. Jocul este ca un rollercoaster care urcă și atât. Începe lent, și prinde viteză treptat, prinde culoare și profunzime, și se sfârșește brusc, cu unul din cele mai bune finaluri pline de suspans pe care le-am întâlnit în jocurile de aventură recente (Wolf Among Us e totuși mai bun).

Este ciudat cum, comparându-l cu jocuri întunecate, precum The Walking Dead sau Wolf Among Us, Broken Age reușește să pară old-school și, în același timp, conștient de aspectele moderne. Nu este o experiență menită să schimbe lumea, așa cum te-ai putea aștepta, dar este un joc de aventură simpatic, care surprinde o eră de mult uitată (fără detaliile inutile).

Broken Age este disponibil pentru un preț de 22,99€, și vi-l recomandăm cu căldură!

Pro Contra

- Grafică superbă;